A paleolit étrend alapjai

A paleolit étrend – bár a neve a kőkorszakra utal – valójában nem az ősember táplálkozási szokásait veszi alapul, az elnevezés sokkal inkább azt jelenti, hogy olyan élelmiszereket fogyasztunk, ami mentes minden olyan szervezetünkre káros anyagtól, amely évmilliókon keresztül nem képezte az ember táplálkozásának részét.

Teljesen pontos információink nincsenek is az ősemberek étkezésével kapcsolatban, azt azonban tudjuk, hogy mit esznek, illetve ami talán még fontosabb, hogy mit nem esznek azok a velünk élő természeti népek, amelyeket még nem érintett meg a civilizáció szele. Ezeknél a természeti népeknél ismeretlenek a civilizációs betegségek, úgy mint például a cukorbetegség, a rák, a magas vérnyomás, az autoimmun betegségek. Elgondolkodtató az is, hogy ők is elélnek vidáman (szó szerint) és egészségesen (!) 60-70 éves korukig, anélkül az orvosi háttér nélkül, ami nekünk megadatik. Nyilvánvaló, hogy ezek az emberek nem csak táplálkozási szokásaikban különböznek tőlünk, de az eddigi kutatások alapján úgy tűnik, hogy a civilizációs betegségek terén ez nyomja a legtöbbet a latban. Ez azokból a felmérésekből látszik a legjobban, hogy amint beiktatnak az étrendjükbe gabonát, tejterméket, hüvelyeseket vagy finomított szénhidrátokat, náluk is megjelennek az említett problémák.

A paleo étrendben fogyasztunk szinte mindent, amit már az ősember is ehetett, illetve amit a ma élő természeti népek étrendjében is megtalálhatunk, vagyis:

Mi az, amit eszünk?

  • zöldségek, gombák
    A hüvelyeseken, a burgonyán és a kukoricán kívül gyakorlatilag bármelyik zöldség paleo.
  • tojás, belsőségek, halak, tengeri herkentyűk, húsok
    A tejtermékeket kivéve szinte minden állati eredetű fehérje paleo. Érdemes szem előtt tartani, hogy az állatot a természeti népek a feje búbjától a farka végéig felhasználják, és a színhús gyakran a kutyáknak marad. Az állat igazán értékes részei ugyanis a belsőségei.
  • jó minőségű zsírok
    Ide tartozik a kacsa- és libazsír, disznózsír, ghee, marhafaggyú, kókuszzsír, halolaj, extra szűz olívaolaj, hidegen sajtolt dióolaj, avokádó olaj… Sütés-főzéshez a kókuszzsír a legjobb választás, mert a legstabilabb szerkezettel rendelkezik.
  • gyümölcsök
    A hangsúly inkább a bogyós gyümölcsökön és a szezonalitáson legyen, de alapvetően minden gyümölcs paleo.
  • magvak
    A földimogyoró kivételével (ami hüvelyes) minden mag paleo. Az antitápanyag- és omega-6 zsírsavtartalmuk viszont sok esetben magas, ezért érdemes mértékkel bánni velük (ezt tartsd észben maglisztek használatakor is!).

A felsorolt ételek mennyisége a napi étrendben nagyjából a felsorolás sorrendjében csökken, de mindenki maga tapasztalja ki a számára legmegfelelőbb összeállítást, amitől a legjobban érzi magát.  A magvakkal, a magokból és lisztjeikből készült kenyerekkel, süteményekkel hosszú távon mértékkel bánjunk, ennek okairól és mikéntjéről itt olvashattok.

A földművelés elterjedése és a mai nyugati táplálkozás kialakulása több olyan élelmiszercsoportot is behozott az ember étrendjébe, aminek rendszeressé váló fogyasztása úgy tűnik, elsődleges szerepet játszik a civilizációs betegségek kialakulásában. Ezek fogyasztását igyekszünk elkerülni, így:

Mi az, amit NEM eszünk?

  • gabonafélék
    Függetlenül attól, hogy gluténtartalmú-e, egyik gabona sem számít paleónak.
  • tejtermékek
    Gyakori kompromisszum a hosszan érlelt kemény sajt (például parmezán vagy Grana padano), esetleg a jó minőségű, füvet legelő állat tejéből készült vaj. Érzékenység, hozzájuk kapcsolható egészségügyi problémák esetén ezek is kerülendők!
  • hüvelyesek
    Az ismert borsó-és babféléken kívül ide tartozik a földimogyoró és a szója is.
  • finomított szénhidrátok
  • margarin, hidrogénezett olajok, étolaj
  • mesterséges adalékanyagok

A miértekről itt olvashattok.

Vannak úgynevezett kompromisszumos ételek, amelyek fogyasztása segítheti az átállást, de sokan később sem hagyják el, ilyen többek között a zab, az érett paradicsom vagy a kemény sajtok. A paleo nem tilt, csak ajánl, mindenki maga dönti el, hogy mi az amit megenged magának, mi az amit nem. Egészségügyi kihívás esetén tájékozódj, hogy mivel nem érdemes bűnöznöd!

Print Friendly, PDF & Email

5 hozzászólás “A paleolit étrend alapjai” bejegyzéshez

  1. Szia,

    akkor mi a helyzet,ha pont a zsírtól vagyok ki (hasmenés, fejfájás), és a tejtermékek nem evése miatt pedig izomgörcsök törnek rám?
    Ez esetben mit ajánlasz?
    Köszi 🙂 Csilla

    1. Szia!

      Az a tapasztalat, hogy a zsír sokszor addig jelent csak problémát, amíg mellette gabonát, burgonyát, egyéb gyorsan felszívódó szénhidrátot is fogyasztunk. Ha mindezeket elhagyod, valószínűleg nem lesz gondod a JÓ MINŐSÉGŰ, NEM HIDROGÉNEZETT zsírokkal, tegyél egy próbát! Először a könnyebbekkel kezdj, sütés nélül például az olívaolaj is jó választás, sütéshez-főzéshez pedig elsősorban kókuszzsír, kacsa- és libazsír. Az izomgörcsökre pedig a helyedben a magnéziumot próbálnám ki, de nem a patikában tömegével kapható hasznosulásra szinte képtelen magnéziumpótlókat. Hogy mit és hogyan, arról bővebben itt olvashatsz nálam.

      Üdv:
      Niki

  2. Paleo étrendet szeretném kipróbálni! Olvasatra nagyon érdekes és életmód változással elérhető.Várom a további infókat!!!

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail-címet nem tesszük közzé.

*

Ez az oldal az Akismet szolgáltatást használja a spam csökkentésére. Ismerje meg a hozzászólás adatainak feldolgozását .