A paleolit étrend alapjai

A paleolit étrend nem egy fogyókúrás diéta, ennek megfelelően nem az éhezésről szól! Persze megvan az a szerencsés tulajdonsága, hogy segítségével megszabadulhatunk a felesleges kilóktól is. Ez az étrend gyakorlatilag visszatérés ahhoz a számunkra legegészségesebb táplálkozási formához, amihez az ember évmilliókon keresztül alkalmazkodott.

Mi, akik a paleo szerint étkezünk, fogyasztunk szinte mindent, amit már az ősember is ehetett, illetve amit a ma élő természeti népek étrendjében is megtalálhatunk, vagyis:

Mi az, amit eszünk?

  • zöldségek
  • tojás
  • jó minőségű zsírok
  • húsok
  • hal
  • gyümölcsök
  • magvak

A felsorolt ételek mennyisége a napi étrendben nagyjából a felsorolás sorrendjében csökken, de mindenki maga tapasztalja ki a számára legmegfelelőbb összeállítást, amitől a legjobban érzi magát.  A magvakkal, a magokból és lisztjeikből készült kenyerekkel, süteményekkel hosszú távon mértékkel bánjunk, ennek okairól és mikéntjéről itt olvashattok.

A földművelés elterjedése és a mai nyugati táplálkozás kialakulása több olyan élelmiszercsoportot is behozott az ember étrendjébe, aminek rendszeressé váló fogyasztása úgy tűnik, elsődleges szerepet játszik a civilizációs betegségek kialakulásában. Ezek fogyasztását igyekszünk elkerülni, így:

Mi az, amit NEM eszünk?

  • gabonafélék
  • tejtermékek
  • hüvelyesek
  • finomított szénhidrátok
  • margarin, étolaj
  • mesterséges adalékanyagok

A miértekről itt olvashattok.

Vannak úgynevezett kompromisszumos ételek, amelyek fogyasztása segítheti az átállást, de sokan később sem hagyják el, ilyen többek között a zab, az érett paradicsom vagy a kemény sajtok. A paleo nem tilt, csak ajánl, mindenki maga dönti el, hogy mi az amit megenged magának, mi az amit nem. Számomra eleinte például könnyebb volt a “drasztikus” megoldás, szeretem az éles határokat. Később finomodott ez a dolog, már nem esem kétségbe, ha néha bűnözök. Most már viszont elég rég óta csinálom ahhoz, hogy tudjam: nem éri meg visszaesni, és őszintén szólva már nincs is akkor kísértés.

Ha elhatároztad, hogy változtatsz, Te döntsd el, hogy neked melyik az elfogadhatóbb út.

Print Friendly, PDF & Email

“A paleolit étrend alapjai” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Paleo étrendet szeretném kipróbálni! Olvasatra nagyon érdekes és életmód változással elérhető.Várom a további infókat!!!

  2. Szia,

    akkor mi a helyzet,ha pont a zsírtól vagyok ki (hasmenés, fejfájás), és a tejtermékek nem evése miatt pedig izomgörcsök törnek rám?
    Ez esetben mit ajánlasz?
    Köszi 🙂 Csilla

    1. Szia!

      Az a tapasztalat, hogy a zsír sokszor addig jelent csak problémát, amíg mellette gabonát, burgonyát, egyéb gyorsan felszívódó szénhidrátot is fogyasztunk. Ha mindezeket elhagyod, valószínűleg nem lesz gondod a JÓ MINŐSÉGŰ, NEM HIDROGÉNEZETT zsírokkal, tegyél egy próbát! Először a könnyebbekkel kezdj, sütés nélül például az olívaolaj is jó választás, sütéshez-főzéshez pedig elsősorban kókuszzsír, kacsa- és libazsír. Az izomgörcsökre pedig a helyedben a magnéziumot próbálnám ki, de nem a patikában tömegével kapható hasznosulásra szinte képtelen magnéziumpótlókat. Hogy mit és hogyan, arról bővebben itt olvashatsz nálam.

      Üdv:
      Niki

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*