A paleolit étrend alapjai

A paleolit étrend nem egy fogyókúrás diéta, ennek megfelelően nem az éhezésről szól! Persze megvan az a szerencsés tulajdonsága, hogy segítségével megszabadulhatunk a felesleges kilóktól is. Ez az étrend gyakorlatilag visszatérés ahhoz a számunkra legegészségesebb táplálkozási formához, amihez az ember évmilliókon keresztül alkalmazkodott.

Mi, akik a paleo szerint étkezünk, fogyasztunk szinte mindent, amit már az ősember is ehetett, illetve amit a ma élő természeti népek étrendjében is megtalálhatunk, vagyis:

Mi az, amit eszünk?

  • zöldségek
  • tojás
  • jó minőségű zsírok
  • húsok
  • hal
  • gyümölcsök
  • magvak

A felsorolt ételek mennyisége a napi étrendben nagyjából a felsorolás sorrendjében csökken, de mindenki maga tapasztalja ki a számára legmegfelelőbb összeállítást, amitől a legjobban érzi magát.  A magvakkal, a magokból és lisztjeikből készült kenyerekkel, süteményekkel hosszú távon mértékkel bánjunk, ennek okairól és mikéntjéről itt olvashattok.

A földművelés elterjedése és a mai nyugati táplálkozás kialakulása több olyan élelmiszercsoportot is behozott az ember étrendjébe, aminek rendszeressé váló fogyasztása úgy tűnik, elsődleges szerepet játszik a civilizációs betegségek kialakulásában. Ezek fogyasztását igyekszünk elkerülni, így:

Mi az, amit NEM eszünk?

  • gabonafélék
  • tejtermékek
  • hüvelyesek
  • finomított szénhidrátok
  • margarin, étolaj
  • mesterséges adalékanyagok

A miértekről itt olvashattok.

Vannak úgynevezett kompromisszumos ételek, amelyek fogyasztása segítheti az átállást, de sokan később sem hagyják el, ilyen többek között a zab, az érett paradicsom vagy a kemény sajtok. A paleo nem tilt, csak ajánl, mindenki maga dönti el, hogy mi az amit megenged magának, mi az amit nem. Számomra eleinte például könnyebb volt a “drasztikus” megoldás, szeretem az éles határokat. Később finomodott ez a dolog, már nem esem kétségbe, ha néha bűnözök. Most már viszont elég rég óta csinálom ahhoz, hogy tudjam: nem éri meg visszaesni, és őszintén szólva már nincs is akkor kísértés.

Ha elhatároztad, hogy változtatsz, Te döntsd el, hogy neked melyik az elfogadhatóbb út.

Print Friendly

“A paleolit étrend alapjai” bejegyzéshez 5 hozzászólás

  1. Paleo étrendet szeretném kipróbálni! Olvasatra nagyon érdekes és életmód változással elérhető.Várom a további infókat!!!

  2. Szia,

    akkor mi a helyzet,ha pont a zsírtól vagyok ki (hasmenés, fejfájás), és a tejtermékek nem evése miatt pedig izomgörcsök törnek rám?
    Ez esetben mit ajánlasz?
    Köszi 🙂 Csilla

    1. Szia!

      Az a tapasztalat, hogy a zsír sokszor addig jelent csak problémát, amíg mellette gabonát, burgonyát, egyéb gyorsan felszívódó szénhidrátot is fogyasztunk. Ha mindezeket elhagyod, valószínűleg nem lesz gondod a JÓ MINŐSÉGŰ, NEM HIDROGÉNEZETT zsírokkal, tegyél egy próbát! Először a könnyebbekkel kezdj, sütés nélül például az olívaolaj is jó választás, sütéshez-főzéshez pedig elsősorban kókuszzsír, kacsa- és libazsír. Az izomgörcsökre pedig a helyedben a magnéziumot próbálnám ki, de nem a patikában tömegével kapható hasznosulásra szinte képtelen magnéziumpótlókat. Hogy mit és hogyan, arról bővebben itt olvashatsz nálam.

      Üdv:
      Niki

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

*